کسانی که به هر قیمت مقابل طرح استان اصفهان شمالی ایستادند و بهانه تراشی کردند ، برای پاسخگویی به خواست و اجابت مطالبه دیرینه مردم کاشان و شهرهای دیگر شمال استان اصفهان و برای ارتقای سیاسی این اقلیم همگن ، چه ایده و راهکاری دارند ؟!
در قانون کنونی تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوبه 15 تیر 1362 ، « استان » واحدی از تقسیمات کشوری است با محدوده جغرافیایی معین که از به هم پیوستن چند شهرستان همجوار با توجه به موقعیتهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و طبیعی تشکیل میشود. بر اساس قانون فعلی ، استان جدید باید حداقل یک میلیون نفر جمعیت داشته باشد. با این حساب واضح و روشن است ، کاشان نزدیک به 400 هزار نفر جمعیت با قانون کنونی به تنهایی ، حد نصاب جمعیت را برای تشکیل استان جدید ندارد و با این شرایط شعار کسانی که قائل به تشکیل استانی به نام کاشان هستند عملا در حد همان شعار و آمل و آرزوست.
گرچه باید اذعان کرد این قانون در بخش هایی، ناکارآمدی هایی دارد که لازم است دولت و نمایندگان مجلس آن را مورد بازنگری قرار دهند. از جمله اشكالات عمده این قانون تكیه بر دو عنصر تراكم و جمعیت است كه در وضعیت فعلی پاسخگوی تقاضاها و درخواستهای مردم نیست. مردم در جغرافیاها و اقلیم های مختلف از جمله کاشان به دنبال آن هستند که بر مبنای شاخصهایی که در سالهای گذشته به دست آوردهاند در تقسیمات کشوری بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
در قانون برنامه های توسعه از دولت های وقت خواسته شده تا لایحه جامع تقسیمات کشوری را تنظیم و برای تصویب به مجلس تقدیم کند. در قانون برنامه توسعه چهارم و پنجم ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ ، عملاً دولت موظف شد طرح جامع تقسیمات کشوری که دربردارنده شاخصهای ناظر بر بازنگری واحدهای تقسیماتی موجود برای ایجاد سطوح تقسیماتی جدید باشد با جهتگیری عدم تمرکز و تفویض اختیار به مدیران محلی و تقویت نقش استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت را تهیه و جهت تصویب به مجلس شورایاسلامی تقدیم شود.
دولت تدبیر و امید در 6 سال گذشته در مورد تهیه و ارایه لایحه جامع تقسیمات کشوری صحبت هایی میکند اما هنوز این لایحه را به مجلس ارائه نکرده است . سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور دی پارسال از تهیه پیش نویس لایحه تقسیمات کشوری در وزارت کشور خبر داد و تصریح کرد : لایحه تقسیمات کشوری پس از هم اندیشی با اساتید دانشگاه، مدیران اجرایی استانی و ستادی، دستگاه های ذیربط و نظارت مردمی تهیه و به هیات دولت ارائه شده است.
گفته می شود در لایحه جدید « شرط جمعیت » صرفاً از شاخصهای تعیینكننده سطوح تقسیمات کشوری محسوب نمیشود. در ماده 18 پیش نویس لایحه جدید تقسیمات کشوری آمده است : استان ، سطحی از نظام تقسیمات کشوری با محدوده جغرافیایی معین و پیوسته و شامل چند شهرستان همجوار است که با کسب حداقل رتبه در « نظام درجه بندی با رویکرد برنامه ریزی فضایی »، بستر سیاست گذاری های ملی را فراهم می کند . وقتی لایحه جدید تقسیمات کشوری به مجلس ارائه نمی شود و دولت ها از تبعات آن هراس دارند ، نباید دست روی دست گذاشت و نسبت به مطالبه بحق مردم کاشان و شهرهای اطراف سکوت کرد. طرح استان اصفهان شمالی ( صرف نظر از نام آن ) در زمان حاضر و در برهه فعلی با توجه به مطالعاتی که در خصوص این طرح صورت گرفته ، تنها راهکار برای ارتقای سیاسی جغرافیایی شهرستانهای شمال استان اصفهان محسوب می شود.
حتی اگر این طرح تصویب هم نشود ، دست کم ، ذهن مسئولان عالی رتبه کشور را حین ارائه لایحه تقسیمات کشوری به مجلس ، برای نگاه عدالت محور به کاشان و دیگر شهرهای شمال استان اصفهان آماده می کند.
به ضرس قاطع باید گفت در هیچ یک از دوره های نمایندگی مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی ، تکاپویی که در زمان حاضر برای ارتقای این منطقه ، شاهد آن هستیم ، به واسطه نمایندگان پیشین کاشان و آران و بیدگل ، بروز و ظهور نیافت و تلاش نمایندگان قبلی دراین خصوص ، در حد نطق و تذکر در مجلس و گفتگوی شفاهی و بی حاصل با رؤسای دولت های وقت بود. در ادوار گذشته هیچ وقت به اندازه مدت اخیر ، نام کاشان به عنوان یک استان بالقوه در سطح کشور نقل محافل نشد و مورد توجه رسانه ها قرار نگرفت . جیرفت و بروجرد و دزفول و تنکابن و ورامین هم از شهرهایی هستند که خواهان آن هستند که مرکز استان شوند ، اما مسئولان این شهرستانها به مثابه نماینده کنونی کاشان و آران و بیدگل نتوانستند نام این شهرستان ها را به عنوان یک مدعی جدی برای ارتقا بر سر زبانها بیاندازند.
فارغ از هر نتیجه ای که برای طرح استان اصفهان شمالی رقم بخورد نباید تصور کرد ارائه این طرح بی حاصل و بیهوده بوده است. در واقع طرح استان اصفهان شمالی در این دوره ، چرت خیلی ها را پاره کرد ! چه کسانی که در کاشان فقط با نام استان کاشان شعار می دهند و چه کسانی که در خارج از کاشان و در اصفهان فراموش کرده بودند این شهرستان دومین شهر استان اصفهان است!
بدیهی است نماینده کاشان و آران و بیدگل از طرف مردم برای تحقق این مطالبه دیرینه به تکلیف و وظیفه قانونی خود در مجلس شورای اسلامی عمل می کند . قطعاً آن كسى كه براى رسیدن به نتیجه، بر طبق تكلیف عمل كند، اگر هم به نتیجه مطلوب خود نرسید، احساس پشیمانى نخواهد کرد چرا که خاطرش جمع است لااقل تكلیفش را انجام داده است.
اگر این طرح در هر مرحله ای متوقف شود کار نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در این خصوص تمام نخواهد شد و او باید از دولت بخواهد لایحه جدید تقسیمات کشوری را به مجلس تقدیم کند تا بر اساس آن لایحه ، مردم منطقه فرهنگی کاشان و اقلیم این منطقه به خواست دیرینه خود دست پیدا کنند.
.
|