امروز خبری از یک همایش مذهبی در کاشان از سوی یکی از خبرگزاری ها منتشر شد و بلافاصله در فضای مجازی دست به دست شد و کانال ها و گروه ها و پیج های زیادی که به دنبال جذب مخاطب هستند تیتر اول خود کردند و در سطح وسیعی منتشر کردند، انتشار این خبر در این سطح هیچ دستاوردی به غیر از تأسف به همراه نداشت.
فضای مجازی کاشان و کانال ها و گروه ها و پیج هایی که خبرهای مذهبی این خبرگزاری بازنشر نمی کنند، این خبر را برجسته کردند.
خبری که یک سو جزو اخبار طبقه بندی شده و در ردیف اخبار ویژه بود و سوی دیگر مصرف داخلی برای همان همایش داشت، نباید منتشر می شد. در این همایش مدیر یکی از نهادهای مذهبی شهرستان کاشان در ارتباط با یکی از آسیب های خانه های تاریخی کاشان هشدار داده است که این هشدار تنها برای شرکت کنندگان در این همایش است نه خارج از آن.
کسی که خط قرمز های خبر را نمی شناسند و دانسته و ندانسته از خط قرمز های خبر عبور می کند می تواند هم سخنران و هم شهرستان را با چالش روبرو می کند.
برخی از مسؤولان هنگام سخنرانی گوشزد می کنند این بخش از سخنان آنها قابل انتشار نیست، اما برخی دیگر فراموش می کنند یادآوری کنند، اما خبرنگار باید این هنر و تخصص را داشته باشد که آن را منتشر نکند.
هر حرفه ای دارای فقه مربوط به خود «بایدها و نبایدها» است، حوزه خبر نیز از این امر مستثنی نیست و هر خبرنگاری باید با «باید و نباید های خبر» آشنا باشد تا هر خبری را منتشر نکند.
خبرنگاری که به باید و نباید ها و خط قرمز های خبر توجه نداشته باشد و یا با آن آشنا نباشد خبری را تولید خواهد کرد که می تواند هزینه های سنگینی برای یک مسؤول و یک شهرستان و حتی جامعه داشته باشد.
امیدواریم منبعد شاهد انتشار خبرهایی که می تواند پیامدهای منفی برای شهرستان داشته باشد نباشیم و مسؤولان شهرستان نیز به هر خبرنگاری اعتماد نکنند.
|