رسانه های اجتماعی، نقش مهمی درفعالیت های عصر حاضر روابط عمومی دارند به طوری که چشم انداز روابط عمومی دستخوش تحولات نوینی شده و در این بین نهادها باید خود را با این موج همراه سازند.
متاسفانه در کاشان هنوز شاهد آن هستیم نسبت به استفاده از رسانههای اجتماعی در برخی مراکز دولتی به دلایلی، نگاه بازدارنده وجود دارد و همین موضوع موجب شده تا روابط عمومیها نتوانند با بخش عظیمی از جامعه که مخاطب امروزی این رسانهها هستند، ارتباط برقرار کنند و با این خلاء به دیگران اجازه میدهند رشته افکار عمومی را با انواع موج های رسانهای خود مدیریت کنند. در این شرایط طبیعی است که روابط عمومی ها یک فرصت بزرگ را برای دستگاه خود از دست میدهند.
باید پذیرفت استفاده نکردن روابط عمومیها از این امکان جدید، بدان معنا نیست که فعالیت شبکههای اجتماعی در این حوزه متوقف خواهد شد، بلکه گذشت زمان مشخص می کند که تشکیل یک بخش تحت عنوان فضای مجازی در روابط عمومی ها به عنوان یک ضرورت عقلانی، اجتنابناپذیر است. چه بسا که هم اکنون در بسیاری از سازمانها،نهادها وسمن ها که خود را با تحولات روز وفق داده و تحول دیجیتال را سرلوحه امور خود قرارداده اند، این امر به وقوع پیوسته است.
ذکر این نکته در این مجال بد نیست؛ تقویت جایگاه روابط عمومی در چارت نهادها وسازمانها با توجه بر این اصل مهم و اثرگذار موردتاكید است. چرا که روابط ایشان با عموم مردم در عصر جدید از طریق فضای مجازی صورت می گیرد پس تعریف جایگاه رسانه های نوین در روابط عمومی نوین دقت نظر بسیار بالایی می خواهد چون اصل اول موفقیت در این حوزه این است كه خاستگاه این ركن، در ساختار درست تعریف شود.
مسلما ارتباطات موثر و روابط عمومی بر محور تفكر و مشاركت مداری استوار است تا بتواند اثربخشی خود را در طول و عرض سازمان ونهاد هویدا كند و ضمن انطباق با تحولات، عهده دار پاسخگویی به افكار عمومی باشد لذا باید رویكرد مدیران روابط عمومیها در کاشان با تكیه بر «روابط عمومیِ مردم محور» باشد.
همانطور که می دانیم امروزه هر فردی با استفاده از فضای مجازی صاحب رسانه است و مدیران روابط عمومی ها باید بكوشند تا با بهره گیری از متخصصان فن به بهترین نحو از این ابزار در راستای اقناع، پاسخگویی و شفافیت سازمان خود گام بردارند.ضورتی که در کاشان با پالش اساسی روبه روست.
با توجه به این مهم که فضای مجازی شرایطی را پیش آورده كه شایعات و مطالب نادرست به سرعت منتشر می شود و هرگونه درنگ در خصوص انتشار وقایع،حقایق را به شكل وارونه به جامعه تزریق می كند. باید با شناخت و آگاهی و تحرك بیشتر در این بستر زمینه نشر هرگونه مطالب غیر واقعی را از میان برداشت، چالشی که علی الخصوص در بازه زمانی حاضر ودر متغییرهایی چون اقتصاد وفرهنگ ضرورت بیشتری را می طلبد.
توجه به این نکات لزوم حضور کارشناسانی جهت مدیریت رسانه های اجتماعی سازمان بیش از پیش احساس می شود کارشناسانی توانمند درعرصه تولیدمحتوای باکیفیت و مسلط بر تمامی ابعاد و سیاستهای که با برنامه ریزی جامع و شناخت مخاطبان و نیازهای آن ها بعنوان «نماینده برند سازمان یا نهاد» ، «قدرت جذب مخاطب و پاسخگویی» را داشته باشند.
رسالت روابط عمومی ایجاب می كند كه با تخصص و كارایی و استفاده از همه ابزارهای مورد نیاز برای تسهیل ارتباطات بین جامعه و سازمان اقدام كند. حوزه ارتباطات و جایگاه روابط عمومی ها در کاشان امروز برای رسیدن به تجلی در ارتباطات و دوری از رخوت مشارکت وهمگرایی که پاشنه آشیل توسعه هم عرض در کاشان است، باید بتوانند ضمن رضایتمندی شهروندان، از گسست ارتباط مردم و سازمان ونهادها به نحو شایسته جلوگیری به عمل به عمل آورد.
27 اردی بهشت روز آغاز هفته ای است که متعلق به بررسی و شناخت ارتباطات و روابط عمومی ها است .امید که این روز فراتر از طمطراق در تبریک ها به نقطه ای برای حرکت به سمت روابط عمومی مردم محور بدل گردد.ضرورتی که پیش نیازش ، فعال شدن مخاطب و گزینش سودمندترین و مناسب ترین اطلاعات و محتواهای رسانه های است. در این میان، کسب سواد رسانه ای و اتخاذ تدابیری برای افزایش پیوسته آن ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی شده به شکلی که لازمه زندگی در جوامع مدرن و شبکه ای به شمار می آید. لذا تردیدی نیست که روابط عمومی مردم محور، علاوه بر لزوم کسب توانایی هایی چون مدیریت زمان، اعتبار سنجی رسانه، دسترسی، ارزیابی، تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای و تبلیغات و کسب چنین قابلیت ارزشمند و هدایتگری ، مستلزم تحصیل دانش و اطلاعات کافی در زمینه های تاریخی، اقتصادی، و حتی فرهنگی و سیاسی است.