قدرت نرم توجه به ابعادی از قدرت است که ضمن برخورداری از ماهیتی غیر خشن و نامحسوس ناظر بر فاکتورهایی چون فرهنگ، هویت،آئین ها، مذهب و... و برخوردار از ابزارهایی چون رسانه، هنر، ادبیات، علم و...است. حوزه نفوذ و عملیاتی قدرت نرم اصولاً قلوب، اذهان، اعتقادات، باورها و اندیشه های جامعه هدف است.
در حقیقت می توان گفت که آنچه از کاربرد این مفهوم مد نظر حوزه فرهنگ انقلابی هست توانایی یک شهر برای دستیابی به اهداف از طریق جذابیت، تشویق و نه تنبیه یا اجبار می باشد. این جذابیت از فرهنگ، ار شها، مذهب، و ایده های فرهنگی- اجتماعی- هنری تصمیم سازان وسیاست گذاران یک شهر ناشی می گردد. زمانیکه سیاستهای فرهنگی و اجتماعی یک شهر در نگاه دیگران جذاب، ارزشمند و مشروع به نظر برسد، قدرت نرم اعمال شده است. در این صورت خواسته های شهر به خواسته های جامعه هدف وشهروندان تبدیل می شود.
امروز کاشان در بحرانهای فرهنگی چندی گرفتار آمده است. اما باید بدانیم که هرجامعه ای حتی در بحرانهای فرهنگی اش دارای فرصت های بی شماری است. سیاستگذاران فرهنگی کاشان نباید از خاطر دور نمایند که فضای تأثیرگذاری قدرت نرم و حوزه نفوذ آن با فضای صرف تبلیغاتی و گسترش دامنه تبلیغات و اثرات مبتنی بر احساسات ناشی از نفوذ تبلیغاتی کاملاً تفاوت دارد، اگرچه امروزه تبلیغات به عنوان یکی از ابزارها و یا روش های قدرت نرم مطرح می باشد. به عبارت روشنتر قدرت نرم را نباید با عوام گرایی و تولید گفتمان عوامانه یکی دانست «آنچه امروز فضای فرهنگ کاشان را فراگرفته است».
بر این اساس،در کاشان باید به سمتی برویم که چهره سخت سیاست گذاری و مدیریت شهری،از طریق کاربست ابزارها و رو شهاى فرهنگى، تلطیف شود و زیرساختهاى فرهنگى، موجب سامان دادن به فعالیتهاى شهری در سطح سیاست گذاری های فرهنگی شهر گردد. این مهم، موجب می شود رابطه میان فرهنگ و حوز ه هاى مختلف، در سطح منطقه های شهر وحتی در سطوح ملی هویدا شود و درکانون توجه قرار گیرد.
برای رسیدن به دوره طلایی فرهنگی کاشان به سمت کاشان سربلند، چه در قدرت نرم و یا قدرت فرهنگى، باید در دوره جدید مدیریت شهری بر روى ذهنیت ها سرمایه گذارى صورت پذیرد و از جذابیت، براى ایجاد اشتراک بین ارز شها و همه خواست ها سود جست. از این چشم انداز، قدرت نرم به آن دسته از قابلیتها و توانایی ها گفته خواهد شد که با به کارگیرى ابزارهایی چون فرهنگ، آرمان و یا ارزش هاى اخلاقی- برندهای چون پایتختی کتاب؛ پایتختی نهج البلاغه و....- به صورت غیرمستقیم بر منابع یا رفتارهاى دیگران اثر می گذارد.
در گام دوم انقلاب اسلامی رویکرد کلی مد نظر مقام معظم رهبری بر پایه توجه به جوانگرایی وآرمان خواهی است. بدون شک فضای مدیرت شهری جدید کاشان باید در این مسیر و برای ابتنای چهره جدید فرهنگی در زمینه تأثیرگذاری قدرت نرم و جذب مخاطبین جامعه هدف کاشان تلاش کند واین تلاش به نظر من، باید از سه طریق مخاطبین را جذب کند:
• ایجاد منافع مشترک و یا ایجاد حس وجود چنین منافعیبین همه گروه ها، سمن ها، نهادها، گروه های هنری، جهادی و ارزش محور
• ایجاد ارزش های مشترک و ایجاد حس چنین ارزش های مشترک بین همه گروه ها
• نشان دادن کاشان به عنوان برخوردار از ارزشهای متعالی والگو برای دیگران
حالا دوباره یادآور می شوم که: با توجه به شناختی که از کاشان داریم، کاشان شهر قدرتهای نرم فرهنگی است.